HTML

bLoge - Loge blogja

Van, akinek szüksége van arra, hogy gondolataival bombázza az embereket, és van, akinek nincs. Namost nekem van.

Friss kommentek

  • Lengyel Anna: Az benned az életben felmerült már, hogy néha valaki el is olvassa, amit írsz? Hogy Gryllus Dorka ... (2014.02.05. 22:28) Nyugalom - filmkritika
  • ikker: Az idő ismét bebizonyította, hogy Mel Gibbsonnak van igaza: index.hu/tudomany/tortenelem/2013/09/... (2013.09.12. 14:05) Apocalypto - filmkritika
  • Loge: www.sormas.hu A főoldalon köszönt a polgármester: Póczai Zoltán. Magyarország, én így szeretlek! (2012.03.07. 20:51) Kecskére a káposztát
  • TaTa86.: Hosszabban kifejtve a véleményem: archiregnum.blog.hu/2009/09/28/politikat_az_iskolakba Rövidebb... (2011.01.17. 11:10) Etikai kérdés
  • cetlizo: Az a baj, hogy ilyet napiszarra kéne tenni, ott elérné a célközönséget, csak nem értenék. (2010.05.17. 21:19) Ostoba diákok 1.

online

Akkor most ki a hibás?

2008.09.14. 11:51 Loge

 

Taxidermia és Mamma Roma

 

Mivel a televízióban szinte kizárólag értéktelen, ötlettelen, unalmas filmeket adnak, s ráadásul azokat is szanaszét vágják, úgy gondoltuk, nem bízzuk a véletlenre, s a hétvégére kikölcsönöztünk két filmet.

 Az első este a nagy hírű Taxidermia megtekintésére ment el. Utólag áldom a véletlent, hogy nem vacsora közben kezdtül el nézni, ahogy az más esetben elő szokott fordulni, mert valószínüleg elment volna az étvágyunk.

A film, azon túl, hogy igen gyakran szándékosan gusztustalan, s túl megy az elfogadhatóság és a vetíthetőség határán, jó. Jó, mert nagyon igényesen vannak megkomponálva a jelentek, mert sokszor ötletes, mert nagyon jók a képzettársításai, s mert elgondolkodik rajta az ember.

Minthogy nem vagyok sem színi-, sem irodalom-, sem filmkritikus, csupán egy polgár, a legtöbbször úgy tudom felmérni -gyakran utólag- egy mű értékét, hogy mennyit agyalok rajta, mennyit gondolok rá, s mennyit elmélkedem a felvetett problémáin. Ilyen szempontok alapján a Taxidermia jó film, mert a megjelenített konfliktusok tovább dolgoznak az ember agyában. A szerencsétlen, félnótás katona, aki szenved a körülötte forgolódó nők keltette vágytól, a már gyerekként amorf kövérségre predesztinált sportevő, s a magatehetetlen apja zsarnokoskodásától szenvedő kommunikációra képtelen, némileg perverz preparátor történtetei egyenként is maradandóak lennének, s ennek következtében együtt még inkább azok. Az undorító képek mögött, gondolom, a bejárt életutak sejlenek fel, s ezért elfogadhatóak. A film után persze csak néztünk egymásra, mint a sült halak, s nem értettük a számos díjat, elismerést.

 

Összességében egy nehezen elfogadható, és nehezen emészthető, de jó film. Pálfi György és Pohárnok Gergely számomra már a Hukkléval is nagyot alkottak, ez a film pedig méltó folytatása annak az útnak, amit előttük igen kevesen (ha van egyáltalán valaki) jártak be.

 

 

 

A Mamma Roma kapcsán pont fordítva gondolná az ember. Pár évvel ezelőtt megkezdtem az ismerkedést Pasolini életművével, ám a bontakozó érdeklődés pár perc után értetlenségbe, kétségbeesésbe majd hosszan tartó undorba ment át. Most már tudom, hogy nem a Salo, avagy Sodoma 120 napjával kellett volna kezdenem, de ennek volt olyan híre, aminek nem tudtam ellenállni. Sajnos. Hosszú hónapokra mély nyomot hagyott a film, s a mangiare ige hallatán még máig is sokszor az ominózus anti-lakoma jelenet jut az eszembe, amit igazán senkinek sem kívánnék.

A Mamma Roma azonban más kategória. Míg könyvet nagyon ritkán hagyok félbe, egy átlagos filmet szinte bármelyik pontján abba tudom hagyni. Ezért volt nagy dolog, amikor pár éve a csatornák utolsó végigkapcsolása közben rátaláltam a Mamma Romára, s annak ellenére, hogy fáradt voltam, hogy nagyon késő volt, és már aludnom kellett volna, végignéztem. (Persze utólag néztem meg, mit láttam, s ki a rendező.)

Habár a film felkínál jópár olyan témát, amelyet egy aberrált rendező a végletekig elemezhetett volna, Pasolini ellenállt a kísértésnek, s gyönyörű szépen simította el ezeket: A prostituált anya nehézségei, a "barátok" és a fiútól erőszakkal általuk elragadott lány jelente, az elkövetett gonosztettek mind-mind ilyenek. Pasolini gyönyörűen kezeli az időt, s a közben eltelt történéseket, melyekre a dialógusokból derül fény. (Kevés dolgot gyűlölök jobban az amerikai filmekben, mint a "10 years later" típusú feliratokat, vagy a "London, England" féléket. Mert ha kiírja, hogy, Nairobi, Kenya, ám legyen, nem tudhatja mindenki. De azért amikor Londont és Párizst pontosítják, számomra dühítő, s egyben jelzi, nem én vagyok a film célközönsége.) Az utalások mesterien varrnak el egy-egy szálat, s tökéletesen magyarázzák a szereplők mindaddig érthetetlen viszonyukat egymáshoz. 

 

Mamma Roma teszi fel a kérdést: ki felelős azért, hogy valakiből bűnöző lesz? A szülők? Akik kényszerűségből  maguk is az árnyoldalon járnak? Vagy a világ? Amelyik nem tudja hasznát venni a képzetlen, anitszociális elemknek? E ponton kapcsolódik össze a két film, hiszen mindekettő kapcsán jogos a kérdés. Választ persze nem kapunk; azt magunknak kell megalkotnunk  műveltségünk és empatikus képességünk alapján.

 

2 komment

Címkék: taxidermia pálfi györgy filmkritika pasolini mamma roma

A bejegyzés trackback címe:

https://bloge.blog.hu/api/trackback/id/tr40662677

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fzsolti · http://www.valtozzmeg.hu 2008.11.26. 20:05:04

Szia!

A Taxidermiát a Művész moziban kukkantottuk meg még anno. Nagyon bizarr díszletek voltak a vetítőterem előterében, illetve a kirakatban, ami már előre utalt a film durva jellegére. Labda formájú kitömött állatok voltak a fő kellékek. (Én speciel iszonyodom a tömött állatok látványától. Teljesen összeegyeztethetetlen a természettel...)

A fő indok a film megtekintésére Trócsányi Gergő szerepe volt, mivel ő az általam legkedveltebb magyar zenekar frontembere. Kíváncsi voltam mit alakít filmben, muzsikájuk nagyon "ott" van. (Hollywoodoo)

Úgy emlékszem, zeneileg csalódtam a Taxiban, mivel csak a végefőcím alatt ment le egy számuk..

A képi megjelenítéssel nem volt bajom, bár a belek és nyers hús látványára fogékony egyéneknek nem javasolnám a film megtekintését.

Számomra a csúcspont a pufi gyermekek "evés-edzése" volt, látványban utolérhetetlen. Mikor tejbegrízt vagy hasonlót eszek mindig eszembe jut a jelenet, és muszáj nevetnem, ahogy azok a szerencsétlen kis dagik a nyersanyagot kapták. :)

A vége kicsit összecsapott volt, úgy tűnt mintha háromnegyed úton elfogyott volna a pénz, és gyorsan öszerántották az egészet.

Érdekes életutakat láthatunk benne, egyikbe sem szeretnék beleérezni...

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.11.27. 08:09:52

Szervusz.

Örülök, hogy itt jártál, s egyben meglep, hogy ehhez a poros, tapogatózó poszthoz kommentelt valaki.
Mi úgy jártunk, hogy nagy reményekkel kikölcsönöztem a könyvtárból, mert sokat hallottam róla, aztán meg pislogtunk. Néhányszor zavarba is jöttem, ami azért ritka dolog.

Nekem nem tűnt összecsapottnak a vége, szerintem rendben volt. Az "edzés" valóban nagyszerűre sikerült, remekül karikírozza az élsportot.

Ha hasonlóan művészi evést akarsz nézni, nézd meg a "A nagy zabálás"-t. (Előtte olvasd el a wikin a leírást, mert bár leírja az eseményeket, s így megöli a várakozás és meglepetés élményét, egyúttal érthetővé teszi az egyes jeleneteket.) Zseniális film.
süti beállítások módosítása