HTML

bLoge - Loge blogja

Van, akinek szüksége van arra, hogy gondolataival bombázza az embereket, és van, akinek nincs. Namost nekem van.

Friss kommentek

  • Lengyel Anna: Az benned az életben felmerült már, hogy néha valaki el is olvassa, amit írsz? Hogy Gryllus Dorka ... (2014.02.05. 22:28) Nyugalom - filmkritika
  • ikker: Az idő ismét bebizonyította, hogy Mel Gibbsonnak van igaza: index.hu/tudomany/tortenelem/2013/09/... (2013.09.12. 14:05) Apocalypto - filmkritika
  • Loge: www.sormas.hu A főoldalon köszönt a polgármester: Póczai Zoltán. Magyarország, én így szeretlek! (2012.03.07. 20:51) Kecskére a káposztát
  • TaTa86.: Hosszabban kifejtve a véleményem: archiregnum.blog.hu/2009/09/28/politikat_az_iskolakba Rövidebb... (2011.01.17. 11:10) Etikai kérdés
  • cetlizo: Az a baj, hogy ilyet napiszarra kéne tenni, ott elérné a célközönséget, csak nem értenék. (2010.05.17. 21:19) Ostoba diákok 1.

online

Pusztába kiáltott szó II.

2008.11.29. 22:10 Loge

A történelemtanításról

Az oktatási rendszer számos hibáját felmlegettem már a korábbi posztban. Ezekről nem is akarnék újra megemlékezni, inkább néhány ötletet osztanék meg veletek a történelem tanításával kapcsolatban.

     Előljáróban mondom, hogy nem szeretném ismételni azokat a szólamokat, amik a konzervatóriumon is olvashatóak.

     A didaktikus, előadásszerű órák nyilvánvalóan nem felelnek meg a mai diákoknak. Sokkal élőbbé, mozgalmasabbá kellene tenni az órákat viedókkal, interaktív eszközökkel. A forráselemzés nem rossz dolog, de élőbbé kellene tenni. Nem várhatjuk el azt egy olyan emberkétől, aki az értelmező olvasás szintjét éppen csak megüti, hogy következtetéseket vonjon le egy közép- vagy reformkori hivatalos szövegből. A részeket olyan jelenkori szövegekkel kellene együtt olvastatni, amelyek valamilyen szempontból kapcsolatban állnak az elemzett írással. Persze még ez is nehéz, ha gyakorlatilag nem tudnak olvasni a tanulók.

     A térképek elavultak. Hozzászoktunk ahhoz, hogy ha akarom, a számítógépen ki tudom nagyítani, kiemeltetni a városokat, csatahelyeket, népesség szerinti színezést tudok kérni, stb. Ezekre az atlaszok nyilván nem képesek. A digitális tábla, bár nagy marhaságnak tartom, és mindannyian tudjuk, hogy ha nincs kenyérre való, nem külföldi utazásra kellene befizetni, valószínűleg nagyon jól fog jönni a haladó szellemű történelemtanároknak. Persze kellenének hozzá jogtiszta szoftverek, mert a powerpointhoz elég egy projektor is.

     S a végére egy igen merész dolgot tartogattam. Valamelyest elszomorodtam, amikor szembetalálkoztam az öteletemmel Saramago: Embermás című regényében, ugyanakkor jól is esett a hiúságomnak. Tehát arról lenne szó, hogy kísérlet képpen megfordítanám a kronológiai sorrendet. Visszafelé indulnék el a mi korunktól kezdve, okozat-ok felmutatásával. Egyrészt sokkal jobban érdeklik a gyerekeket a jelenkorhoz kapcsolódó dolgok, másrészt sokkal hasznosabb lenne, ha nagyobb hangsúlyt fektetnénk korunkra, harmadrészt roppantul fejlesztené a logikát és a gondolkodást. A tanároknak az eddigieknél összehasonlíthatatlanul többet kellene készülnie, s sokkal nagyobb lenne a felelőssége is. Természetesen arányaiban módosítani kellene ehhez a tananyagot: 20. századi történelmet jóval többet kellene tanítani. Nagyon sok iskolában egyszerűen nem tanítanak '45 utáni történelmet, mondván, nincs rá idő. Ha valami értelme van a történelemtanításnak, akkor az az, hogy segítsen tájékozódni, eligazodni a világban. S ehhez nem elsősorban Szent István Intelmeit kell ismerni...

11 komment

Címkék: történelem iskola utópia

A bejegyzés trackback címe:

https://bloge.blog.hu/api/trackback/id/tr34795386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sasika61 · sasika61mondja.blog.hu 2008.11.30. 13:14:30

Kedves bloggertárs,
sok jó ötleted van, de történelemtanárként egy dologban vitatkoznék veled: az érettségin a 19-20. század 50%-os súllyal szerepel. Felelős tanár nem teheti meg, hogy ezt a korszakot kihagyja.

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.11.30. 13:59:12

sasika, kedves kollega: valóban nem tehetNÉ meg, de hidd el, nagyon sokan megteszik.
Találkoztam olyan kollegával (igaz, szakképzősöknél), aki lediktálta év elején az évszámokat, amik alapján osztályozni fog év végén. Mind a 25-öt. Nos, volt köztük olyan, hogy "a középkor vége: 1640". Hadd ne folytassam...

Hangkert · http://hangkert.blog.hu 2008.11.30. 19:37:41

A korszakhatárok mindig mókásak, mert egyrészt egyféle szempontot tükröznek, másrészt világtájanként eltérőek. Csak idősávokat, átmeneteket nehezebb megragadni.

Ami az ötleteidet illeti, szerintem a térképek jók, ezek hatékonyságán a ditiális tábla nem sokat dob. Amilyen szinten az átlag ember áll (ne elitiskolából induljunk ki), jó, ha azon eligazodik, ami konstans és nem változó képet mutat a szemlélőnek. Így is nehézséget jelent sokaknak az ország másik felében lévő város megtalálása akár egy NEM vaktérképen is...
A másik, hogy nem drága kütyükre van szükség iskola összevonások idején, hanem magamat ismételve, ahogy a korábbi bejegyzésben írtam, a tanárok fizetését kellene emelni, a kötelező óraszámot pedig csökkenteni. Például.

Azzal, hogy a huszadik századra nagyobb hangsúlyt kellene fektetni, egyetértek. Sok helyen nem érnek a tananyag végére és pont a huszadik század második fele marad le. Negyedik második felében már szinte csak az érettségire készülnek, a tételeket még leadják, de a többi kimarad. Az ember nem hall sok olyan dologról, ami közvetlen előzménye a mai világpolitikának, gazdaságnak.
Az is igaz viszont, hogy amit elsőben tanul az ember, azt negyedikre elfelejti és egy elsős nem minden esetben érett még szellemileg annyira, hogy befogadja és megértse a huszadik század minden összefüggését, ami egy negyedikesnek már könnyebben megy. Szerintem egyszerűen az arányokat kellene eltolni és régebbi korokat kevésbé részletesen leadni. Mondom ezt én, akinek az ókor volt a kedvenc időszaka:)

Doris, a komisz · http://dorisnaploja.blogspot.com 2008.12.01. 05:39:35

Tanárként voltam néhány történelmi alapú játszótáborban, mint animátor. Hát az isteni volt! Imádták a gyerekek. Ezen felbuzdulva a negyedikes történelmi olvasmányokhoz kapcsolódóan csináltam ilyen típusú feldolgozásokat- azt is szerették. Ezért gondolom, hogy amíg a történelem didaktikusan van tanítva (általános iskoláról beszélek), nem lesz sikeres. A könyvekből kimarad, hogy akik a történelmet csinálták, valójában emberek, így a gyereknek csak az évszámok magolása marad meg. Én sokkal inkább tapasztalativá tenném, és minden eseményhez, személyhez kötnék valami érdekességet. Így általánosban megszerettetném, hogy később már szívesen tanulják.

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.12.01. 21:03:38

Hangkert:

az évszámos példát arra hoztam, hogy mennyire "elavult" néhány kollega. Nyilván tudom, hogy nem úgy ébredtek nagyot nyújtózva 1492 novemberében az emberek, hogy mekkora királyság ez az újkor...

A térképeket nem tudják használni a diákok. Valami módot kellene találni arra, hogy megtanulják.
A digitális tábla nyilvánvalóan röhej. A vakolat mállik, nem tudnak fűteni, stb. ezek meg ezt osztogatják. Kakaóbiztos számítógép ver 2.0. Abban Kóka zsírosodott, ebben valamelyik másik.

Elfelejtettem írni az utolsó fejezethez, hogy ezt kb. 11. osztálytól tudnám elképzelni. Előtte röviden (!) átnézni a 19. századig eltelt korokat. Utána lehetne napjainkból visszagöngyölítve.

Doris: pár éve nem tanítok. Nem tudtam megfejteni a hittanos gyerekeim töri-rejtvényében az egyik szót. Valami ókori fogalom volt, amit nem ismerek. Ötödikes gyerekeknek mi a rákért kell ilyen mélységben tanulni a dolgokat? Idióta, aki kitalálta.
Amúgy egyetértek Veled.

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2008.12.02. 03:12:48

Az én tapasztalataim a középiskolai történelemoktatásról az iskolapad másik oldaláról származnak (2003-ban érettségiztem), de a véleményem közel ugyanaz, mint a tiétek.

Két tényező okoz (illetve okozhat) problémát a diákoknál. Az egyik az, hogy nem fejezik be az anyagot, a másik meg az, hogy amit meg is "tanulnak", azt sem értik.

Elsőben a jogon a jogtörténet tárgyakkal néhány évfolyamtársam komolyan hadilábon állt. Római Birodalom a XVIII. században; első világháború a tízes, második világháború a hatvanas években; Trianon azért következett be, mert a magyarok fasiszták voltak; és a wesztfáliai béke a wesztfáliai háborút zárta le.

Természetesen az idiotizmus súlyosabb formáival nem lehet harcolni. Ugyanakkor nagyon sok diák azért lesz immunis a történelemre, mert besokall az évszámoktól. Sajnos ebben a történelem sokkal inkább problémás, mint az irodalom: a mozaik-darabokat részesíti előnyben a teljes mozaik-kép rovására.

Minden tiszteletem Nagy Sándoré, hogy végigpartyzta a Perzsa Birodalmat, és az életmódja ellenére nem végzett vele sem az alkoholmérgezés, sem a szifilisz, de szerintem a világtörténelem szempontjából irreleváns, hogy a szúszai mennyegzőn hány görög férfi kelt egybe perzsa menyasszonyával. Ugyanúgy irreleváns, hogy Károly Róbert mikor, hol, kivel, ki ellen, hány emberrel, mekkora veszteséggel, milyen irányból támadva, milyen széljárás mellett vívta meg a csatáit a trónra kerüléséért - ha ugyanakkor a teljes gazdaságpolitikájára három mondat jut a könyvben.

A történelemoktatás elmerül a számok-nevek-helyek tengerében, és pont csak a lényeg veszik el. A diák számára a crécy csata csak egy évszám egy helységnévvel. Azt viszont nem tanítják neki, hogy az angolok úgy győztek a túlerőben lévő franciák felett, hogy 1.) a domb tetején foglaltak állást, 2.) biztosították a hadtápot, 3.) védelmi formációba rendezték az íjászaikat, 4.) taktikai tartalékként elkülönítették a nehézlovasságot, és 5.) ágyúkat is használtak - amíg a franciák csak ad-hoc módon több hullámban rohamoztak bármiféle előkészület vagy harctéri koordináció nélkül. A rendszer úgy várja el a diáktól a rendszertani szemléletű, összefüggésekre épülő gondlokodást, hogy a) nem adja meg a szükséges érdemi információkat, és b) nem világít rá a lényegre. Ami marad: "crécy csata, 1346, győztek az angolok" aztán jónapot.

Erre a problémára talán az lenne a megoldás, ha 10. osztályig be kellene fejezni a jelenkorig az anyagot, és utána maradna két év a legfontosabb témák kivesézésére.

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2008.12.02. 03:28:15

Loge, a digitális technika alkalmazása nagyon nagy ötlet. A legtöbb önkormányzatnál az építésügyi irodák többfunkciós térképprogramokat használnak. Párszor láttam működés közben, nagyon konkrét. Könnyen vezérelhető és baromi jó a grafikája.
Ha ezt a rendszert át lehetne alakítani, vagy valami hasonló, de egyszerűbb programot írni, az sokat dobhatna a töri színvonalán.

Addig is a gyerek az első világháború összes csatáját egyetlen a4-es oldalra összezsúfolva látja, amíg Mancika az építési konténerhez való közterület-foglalási engedélyt is digitális térképprogram segítsével adja ki. :((((

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.12.02. 07:47:53

mefisto: egyetértünk.

Az tapasztalatom, hogy nagyon sok tanár azért nem tudja átfogóan tanítani a történelmet, mert maga sem látja úgy. Számos ilyen esettel találkoztam, még egyetemi oktatók, azaz inkább szakbarbárok körében is. Lehangoló.

Kopi3.14 2008.12.15. 19:40:23

Ahogy mitn egykori diak latom a helyzetet: rengeteg telefonkonyv szeru info van a tortenelemben, azt midn modositani kene, mert igy nem lehet tanulni erton. emele az a szisztema, hogy egy adag europai es vilagtori, majd cezura es egy adag azonos korbeli magyar tori, de kozben a kettonek semmi kapcsolata nicsn kiemelve, az nem megy. Altlanos iskolaban vegig lehetne rohanni gyorsan a tortenelemkonyvon, mikor mi volt, fobb vonalakban, ez itt, az ott, aztan kozepsuliban a negy ev alattt neki lehetne fekudni, hogy rendszerkent, ok-okozat vonalon kovessuk vegig az egeszet. Es ide lehetne bekapcsolni muveszettortenetet, hittortenetet, filozofiatortenetet is. Bar ehhez meg az kene, hogy nem heti 2*45 perc legyen a tortenelem, hanem kisse tobb, modnjuk heti egy nap csak tortenelem es kornyezete legyen szellemi oktatas. Es szigoruan a padban ulok figyelek megkozelitest elvetve, lazabb iskolaszervezessel megoldva.
Es haosnlo modon kene a termeszettudomanyos dolgokat is oktatni, egyben, nem szanaszet bontogatva. Vagy legalabbis egy napon tartva, es a temakoroket osszekotve haladni. Megismerni a fizikat, kemiet, kb egyutt az anyagot. Gyakorlatilag ott is lehetne haladni kronologiailag, ahogy egyiptombol- gorog varoallamokbol kiindulva fejlodott, gyarapodott a termeszettudomanyos ismeretanyaga a diakoknak.

Technikai feltetelek. Ha van projector, meg noti, akkor van midnen: linux, OO es lehet preziket elotolni. Kemiahoz atomix a gyerekeknek jateknak, egyeb oktatoprogramok pl az edubuntuban, freeciv, freecol, amerika felfedezesehez, a tarsadalmak fejlodesehez, pl. Regneteget tanulhatnak ilyenekbol is a "kolkok". Aztan kesobbre 1848, cossacks, stb. A Caesar es egyeb programokkal megismerhetik a strategiakat is, hogy gyozott Hannibal pl egyes harcokban. Jo, Caesar Rome, stb. mar nem ingye program, de attol mego ktatasi celra is bevetheto. Tudom a gyerekek jokat szeretnek szoszolni a mi lett volna ha dolgokkal, itt pillanatok alatt meg tudnak cisnalni ezt. Akar tobben tobbfelekeppen is kialakithatnak egy idoben a maguk elkepzeleset, es utana lehetne latni mi tortent, mit rontottak el a hadvezerek, mit csinaltak nagyon jol.

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.12.15. 21:01:06

Kopi, jókat írsz.
A javaslataid szerintem sokban hasonlítanak a Waldorf módszerhez.

A játékok felhasználását magam is tervezem: én is rengeteget tanultam belőlük. (Más kérdés, hogy időhatékonynak azért nem mondhatóak...Ugyanakkor a megtanult információ sokkal tartósabb. Én angolul is a játékokból tanultam meg...)

Kopi3.14 2008.12.16. 11:32:55

A magyarhoz is tudnek miket irni, meg ugy lenne egy komplett oktatasi atfogalmazasom is, mondjuk inkabb altalanos es kozepiskolakra, de egyreszt hosszu, masreszt eselytelen megvalositani- mert mondana midnenki, a gyereket leterheli, sok, nem tudja azt mindet befogadni, stb. Ugyanis en a napi hoszabb kepzesben latnam a megodlast, nem oras bontasokban, hanem a gyerekek szellemi allapota szerint. Es kisebb csoportokban, ami csoportok nem merev egysegek lennenek, hanem valtozoak, itt ezekkel, ott azokkal lennenek egyutt. LEgyen kozossegi valtozas, ismerjek meg a tobbit minel nagyobb mertekben, stb.
süti beállítások módosítása