HTML

bLoge - Loge blogja

Van, akinek szüksége van arra, hogy gondolataival bombázza az embereket, és van, akinek nincs. Namost nekem van.

Friss kommentek

  • Lengyel Anna: Az benned az életben felmerült már, hogy néha valaki el is olvassa, amit írsz? Hogy Gryllus Dorka ... (2014.02.05. 22:28) Nyugalom - filmkritika
  • ikker: Az idő ismét bebizonyította, hogy Mel Gibbsonnak van igaza: index.hu/tudomany/tortenelem/2013/09/... (2013.09.12. 14:05) Apocalypto - filmkritika
  • Loge: www.sormas.hu A főoldalon köszönt a polgármester: Póczai Zoltán. Magyarország, én így szeretlek! (2012.03.07. 20:51) Kecskére a káposztát
  • TaTa86.: Hosszabban kifejtve a véleményem: archiregnum.blog.hu/2009/09/28/politikat_az_iskolakba Rövidebb... (2011.01.17. 11:10) Etikai kérdés
  • cetlizo: Az a baj, hogy ilyet napiszarra kéne tenni, ott elérné a célközönséget, csak nem értenék. (2010.05.17. 21:19) Ostoba diákok 1.

online

Pusztába kiáltott szó I.

2008.11.24. 08:15 Loge

Az irodalomoktatásról

Vannak olyan dolgok, amelyekhez mindenki ért. Ilyen a politika, a labdarúgás, és mostanság ilyen az oktatásügy is. Én sem vagyok ez alól kivétel, de annyiban különbözöm sokaktól, hogy van ötletem is arra, mit kellene tenni, s nem csak kritizálni, ócsárolni és fröcsögni tudok. Ebben a posztban az irodalomoktatást tekintem át, s ehhez írok néhány ötletet. Amennyiben értelmes párbeszéd alakul ki a bejegyzés alapján, néhány további tantárgyat is át fogok tekinteni.

 

 

      Nos tehát. A jelenlegi irodalomoktatás végletesen primitív módon épül fel. Egyszerűen az időrendiséget alapul véve végigveszi mindazokat az írókat, költőket, alkotásokat, amelyeket valamilyen szempont szerint fontosnak tart. A szemléltetés kimerül a tankönyv fekete-fehér fényképeiben, valamint száz oldalanként belebotlunk egy-két festménybe, amelyek főként az új irányzatok illusztrálására hivatottak. Elengedhetetlen kellék a szöveggyűjtemény, amelyben a szóban forgó művek jó része megtalálható.

 

Pillantsunk rá a naptárra! 2008-at írunk. Ezekkel a későközépkorban tökéletesített módszerekkel nem lehet motiválni a mai diákokat, akik ahhoz szoktak, hogy az internet segítségével gyorsan, célzatosan rátalálnak arra, ami érdekli őket, s pillanatok alatt színes képeket, rövid, meglehetősen egyszerű, sokszor primitív, azaz számukra érthető nyelven írt tájékoztatókat kapnak, sokszor hangfelvétellel, videóval kiegészítve. Ezzel szemben vannak az iskolai tankönyvszerzők és műveik, akik mintha azon versenyeznének, ki tud több évszámot, helységnevet, mellékes információt belesűríteni egy oldalba. Ehhez adott még egy alulfizetett, motiválatlan tanároid ember, aki nem érti, miért nem szeretik a diákok Berzsenyi költészetét.

 

Ennek így semmi értelme nincsen. Eleve mérhetetlen korlátozottságra vall, hogy időrendben kell venni az irodalom alakjait és műveiket. Nem tudom, ki volt az a zseni, aki egykor úgy vélte hogy egy 14 éves kiskamasz meg fog valamit érteni az ógörög drámákból, amit a művelt, hitvilággal, mitológiával, szereplők szövevényes rokoni kapcsolataival, múljával, jelenével és jövőjével is tökéletesen tisztában lévő felnőtt lakosságnak szántak, hogy erkölcsi példát nyújtsanak vele. Ezzel szemben ugyanakkor nem kell 17 évesnek lenni ahhoz, hogy Petőfit, a reformkori irodalom sok remekművét és García Márquezt megértsük. Nonszensz, hogy Hamletet olvastatnak a gyerekekkel, s beléjük verik, hogy miről szólnak a mondatok, mert felfogni azokat önmaguktól már alig képesek.

 

Természetesen először is szakítanék az időszerűséggel, s helyette az életkornak megfelelőbb műveket vetetnék sorra. Aztán radikálisan lecsökkenteném a tananyagot, mert csupán lexikai adatokat tanítanak meg a szerzőkről s a művekről, aminek nincs sok értelme.

 

Én a bevett gyakorlattal szemben megtanítanám élvezni az irodalmat a tanulóknak. Sokkal bonyolultabb feladat, sokkal több munkával jár és sokkal több kreativitás szükségeltetne hozzá, mint felolvasni egy tankönyvet, vagy áradozni egy szép versről. Egy Batsányi élvezhetetlen az antik metrika ismerete nélkül. Verseket íratnék a gyerekekkel, hadd lássák, hadd tapasztalják, mennyire nehéz dolog tartani a szigorú feltételeket. Hosszasan elemeznék 20. századi regényeket, novellákat, mert egy mai gyerek pont leszarja, hogy Ács Feriék megszerzik a grundot vagy nem. Az ő világukhoz közelibb művekkel kellene próbálkozni, s mellé természetesen képeket, zenéket, filmeket szemléltetésül. Nem lenne baj, ha egy félév alatt csak két-három művet vennénk át, ha megértenék miért jó, mitől egyedi az a mű. S akkor, ha mindezekben sikeresek voltunk, úgy is olvasni fog majd a későbbiek során, s megismerkedik azokkal, akiket fontosnak tart rá.

 

Na persze, így sokkal nehezebb lenne osztályozni és felvételiztetni, és a régi szemléletet oktatógárdástul, tankönyvestül, mindenestül ki lehetne dobni a szemétdombra, ami egyébként nagyjából megilletné. S ezt ugye még sem várhatjuk el…

 

12 komment · 1 trackback

Címkék: irodalom iskola utópia

A bejegyzés trackback címe:

https://bloge.blog.hu/api/trackback/id/tr8785121

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Konzervatórium 2008.11.26. 12:29:22

Hogyan tanuljunk történelmet?A legutóbb (Miért tanulunk történelmet?) a történelemtanítás tartalmának megújítása mellett érveltem. Úgy vélem, hogy nagyobb hangsúlyt kell kapnia a 20. századnak, és ki kell bővíteni a tananyagot állampolgári, gazdasági és t…

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2008.11.24. 12:59:41

Na ja. Kár, hogy az irodalom is egy folyton fejlődő, rétegződő, korábbiakra építő valami. Berzsenyi alkaioszi strófája, Radnóti hexametere antik eredetű.
Egyébként tökéletesen egyetértek, csak az időrend felrobbantását, az anyag újrarendezését nagy gondossággal kell végbevinni. Pl. olyan szentségtörést is el tudok képzelni, hogy Berzsenyi kapcsán, vele együtt tanítsák Horatiust (akinek az ódái természetesen Berzsenyi ihletői), és Radnóti kapcsán Vergiliust (eclogák). Miért ne? Így legalább tudja kötni a diák egy hozzá közelebb állóhoz (Radnóti) a hozzá már távol állót (Vergilius).

Hangkert · http://hangkert.blog.hu 2008.11.24. 17:09:31

Én simán a tankötelezettség korhatárának leszállításával kezdeném. Amíg a társadalom többsége számára gyerekmegőrző az iskola, addig a gyerek és a szülei sem feltétlenül motiváltak, tisztelet a kivételnek.Részben ennek köszönhető, hogy az érettségivel jóideje és manapság már egy diplomával is kitörölheti az ember a fenekét, mert az a cél, hogy több ember kapjon papírt, csak épp ehhez a színvonalat kell levinni. Sajnos nem mindenki áll azon a szinten, hogy egy hexameter, vagy egy deriválás tűzbe hozza.
Második lépésben felemelném a tanárok fizetését és csökkenteném a kötelező óraszámot, mert amíg ilyen nevetségesen keveset keresnek és a kötelező óraszám emelésekkel törekszik a kormány burkolt leépítésekre és reálbércsökkentésre, addig egy-két elhivatott és munkájába törvényszerűen belefáradó emberen kívül csak az megy tanárnak, aki máshoz nem elég jó, ami aztán még tovább rontja az oktatás színvonalát. Talán épp ez a cél. A kenyérrel és cirkusszal eltelő és többet nem igénylő tömeg kitenyésztése. Erről országunk vezetőit kellene megkérdezni.
Az iskolát a felemelkedés lehetőségének tekintő gyerekekkel és szülőkkel, jólfizetett és tehetséges tanárokkal simán megvalósítható a fenti terv. Ellenkező esetben a várt eredmény szerintem elmaradna.

Jardin 2008.11.24. 23:59:20

Azt hiszem nem mennék bele a mai irodaomoktatás színvonalába és tanítási módszerébe mert nem véletlenül hagytam ott a magyar tanári szakot (nem értettem egyet az irodalom tanítás módszertanával, így nem is engedtek át a vizsgán). Először is ne beszélgessünk irodalomtanításról addig míg országunk nagyobb százaléka funkcionális analfabéta! Míg a felnőtt lakosság több mint fele nem tud egy használati útmutatót értelmezni, addig nem várjuk el hogy egy 14 éves kamasz Vergiliust elemezzen. Az iroadlomtanítás sajnos olyan szinre kell hogy süllyedjen hogy tanítsuk meg a gyerekeket értelmező olvasásra! Utána jöhet az irodalom megismertetése a gyerekkel és annak megszeretetése. Ha a gyerek megszereti az olvasást és magától is kezébe vesz könyvet sokkal nagyobb sikert értünk el mint aki definálni tudja mi az a hexameter, de már nem ismeri fel.Aki már megszerette az irodalmat az már érdeklődik is iránta és érdekli mi, miért van (itt jöhet verstan, egy kis irodalomtudomány) Az irodalom is összefüggések sorozatából áll. Magister hozzászolálásához annyit, hogy nekem Berzsenyit és Vergiliust együtt tanították, mert nem érhetem meg Berzsenyit anélkül hogy ne ismerném Vergiliust. Tehát vannak akik jó úton járnak, de a legtöbben még belemagyarázást és mellébeszélést "tanít". Verset, prózai műveket elemezni direktben sosem szabad, csak játékosan megvitatni a dolgokat kinek mi tetszett, mi nem, ha csak azekre megadjuk a válaszokat (amik tényleg nehéz kérdések) már le is elemeztünk egy verset. Az általános műveltséghez kellenek nevek, helyszínek, adatok, de egézségek arányokat meg kellene tartani. " Az író azt gondolta" mondatok egyre és mindenkorra ki kell írtani, szerecsére ez már a főiskolán a kistanároknál kirúgás jár. De valamiért még hallunk ilyen mondatokat az iskolapasda ülve. Sajnos.

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2008.11.25. 18:50:43

Szerintem az sem ártana, ha újragondolnák a kánont. Nem tudom, hogy most mi, illetve ki az iskolai tananyag, de nálunk spec. nem volt sem benne Csáth, sem Örkény, amit nem igazán értek, hogy miért. (Az más kérdés, hogy az irodalomtanárunk azért kitért rájuk. Meg Mrozekre is, én a magam részéről azért őt is hiányolom.)

szamárfül/pável · http://pavelolvas.blog.hu/ 2008.11.25. 22:07:10

én u.ezt mondom régóta :P
...


csakhogy trend még inkább az lesz h az iskola gyerekmegőrző lesz, és a proletarizálodó családmodell helyett a kevés otthoni nevelés feladata is rájuk fog hárulni....
lehet, 20 év mulva kötelező sem lesz az irodalom... olvasás- és írásórának fogják nevezni... pesszmista-e vagyok?

Jardin 2008.11.25. 22:14:41

Szamárfül/murci: nem vagy pesszimista, csak reálisan látod a dolgokat.

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2008.11.25. 22:43:40

Valamiért nem jön át a kommentem. :(

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.11.25. 22:49:11

mefisto: pedig miattad íródott... ;)

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2008.11.26. 19:35:23

Tudom, ezért érzem kicsit töketlennek magam. Valószínűleg eltoltam valamit a telefonos kapcsolatnál. Most már jó.

Szóval először is, köszönöm Loge a meghívást, és élek is a lehetőséggel.

Egy másik oldalon már volt szó az oktatásügyről, részben más összefüggésben. Azt az irányvonalat, amit ott a történelemmel kapcsolatban megfogalmaztam, - némileg eltérő súlyozással - az irodalomnál is aktuálisnak érzem.

Úgy gondolom, hogy mind a két vezető humán tárgynak az a közvetlen célja, hogy egy teljeskörű képet adjon az egyetemes emberi kultúráról, kialakítsa a diákok egyetemes emberi világképét. Az egyetemesség alatt itt nem valamiféle lapos globalista világszemléletet értek, hanem a klasszikus európai műveltséget a lehető legpozitívabb értelmében.

Ez csak részben valósulhat meg - részben azért, amit leírtál, részben pedig azért mert nincs elég tanóra az igazán fontos gondolatok átadására. Természetesen nem lehet kiterjeszteni a humán oktatást más tárgyak rovására, de a rendelkezésre álló időt sokkal hasznosabban be lehet osztani. Én két olyan dolgot tartok helytelennek, ami feleslegesen elveszi az időt a lényegtől: ezek egyrészt a terjedelmes életrajzok, másrészt pedig a rendszerszemléletű verselemzések.

Az életrajzokkal az a bajom, hogy ugyan meghatározó egy irodalmi alkotó számára mindaz az élmény, amiben élete során részesül; de ez az oktatásban néha harmicvalahány életrajzi adat összelapátolásában manifesztálódik, ami egyrészt elvonja a figyelmet a lényegtől, másrészt néha egyetlen életrajz végigvétele egy egész tanórába kerül.

Kevésbé technikai és inkább érdemi alternatíva a verselemzések kérdése. Nagyon sok tanár a versekre úgy alkalmazza az egyébként magasszintű verselemzési szempontokat, hogy minden egyes művet minden egyes szempont szerint elemez. Viszont nem minden versnél releváns, hogy a költő hány sorban, hány versszakban, milyen tördeléssel írta meg a művet. Az ilyen, mechanikus verselemzéssel elvész a valódi mondanivaló.

Elsőre lehet, hogy huszadrangú változtatásnak tűnnek, de - emlékeim szerint - ezzel a két változtatással kapna az irodalom évente úgy tíz-tizenöt plussz órát. Ennyi többlet-idővel egy jó irodalomtanár csodákat művelhet. Tudom, hogy ez még nem a probléma megoldása, de levenne annyi terhet a tanárok nyakából, hogy maradjon idejük a valóban fontos gondolatokra.

Amit korábban a történelemnél írtam, a felesleges anyagrészek túltengését az irodalomnál nem érzem égető problémának.

Azzal a felvetéssel, amit te írtál az időrendi sorrend felbontásáról, maximálisan egyetértek. 14 évesen az Iliász valóban felfoghatatlan, én 19 évesen olvastam el újra (!) és akkor értettem meg igazán. Az 5.-8. osztályos diákoknak tényleg szerencsésebb lenne elsőször a közérthetőbb magyar műveket megtanítani, és csak utána áttérni az európai irodalomra és a nehezebb művekre.

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2008.11.26. 19:39:43

Egy helyen félrefogalmaztam. A felesleges anyagrészeg hiánya alatt azt értem, hogy nincs igazából olyan alkotó vagy nagyobb mű a tanrendben, aki/ami annyira rossz lenne, hogy mindenképpen ki kellene hagyni.

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.11.27. 09:04:03

Sok minden elhangzott, néhány dologra reflektálnék: funkcionális analfabetizmus: sajnos való igaz, hogy egyre terjed, s láthatóan nem tudunk vele mit kezdeni. Talán el kellene gondolkodni azon, volt-e értelme megszüntetni a megbuktathatóságot ált. isk. alsóban. Meg azon, hogy kik is mennek tanítóképzőre.

Tanárok bére, óraszám, stb.: Sok helyen mondtam már, hogy gyalázatos a tanárok szintje. Én úgy orvosolnám, hogy lényegesen magasabb fizut adnék nekik, a mostani két-három-négyszeresét. Ennek következtében nem csak a -kis kivétellel- "máshovanemvesznekfel"-ek mennének tanári pályára, hanem az okosabbak is. Azt is beszüntetném, hogy akit egyszer felvettek, csak idő kérdése, hogy mikor végzi el az egyetemet. Nonszensz. Simán lehetne egy 20-30 %-os lemorzsolódás, de a jelenlegi felvettek létszámát elnézve akár 70-80 %-os is. Az óraszám maradhatna, hiszen ha jól meg lennének fizetve, nem kellene nekik különórát vállalni, több idő jutna felkészülésre. Folyamatos ellenőrzés szükségeltetne, hogy ne tudjanak rutinból tanítani. Szerintem a tanárok döntő többsége 5-8 év után már nem csinál új óravázlatot. Borzalom.

Életrajz: írtam fenebb a lexikai adatok feleslegességéről. Teljesen egyetértek mefistoval. Azért kell, hogy valamit tudjanak kérdezni felvételin. Nonszensz.
Verselemzés: ebben is egyetértek mefistoval. Szükséges, de felettébb rugalmasan. Ja, és fentebb írta valaki, hogy "A költő azt gondolta...". Na igen: abszolút ellenzem.

Új szerzők: Csak a régi, jól bevált szerzőket tanítják, 20. század második feléből szinte senkit. Hja, ehhez ismernie kellene őket a tanárnak is...

Márquez, Llosa, Szabó Magda, Závada, Esterházy, Baka István, Faludy, Saramago, Updike, Kundera alakjai közül bárki közelebb van a mai diákokhoz, mint a Köpönyegből és társaiból megismert alakok, de azt hiszem, Ács Ferinél is, nem is beszélve a kis Bicebócáról... Szánalmas, miket olvastatnak a gyerekekkel, csak azért, hogy nekik ne kelljen újabb írókat, műveket megismerni.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.11.29. 08:51:56

Én már évek óta alkalmazom az egyik felvetést. Magamra. Mindig szerettem olvasni, de csak a gimnáziumban élveztem igazán az irodalomórákat. Bár tartottuk az időrendet, de mindenféle külső hivatkozások (nagyon sokszor XX. sz-iak) is voltak egy-egy mű kapcsán.

Szóval sok dolgot akkor nem olvastam el, de szerencsére nem dobok ki semmit, és így megvolt a kötelezők listája, úgyhogy érettségi óta szépen behoztam a lemaradásomat.

Ettől függetlenül nem a tantervet tartom a leghibásabbnak. Inkább azt, hogy a tanári pályán óriási a kontraszelekció. És ezek a mindenféle szempontból alkalmatlan tanár végzettségű alakok találkoznak egy neveletlen és emiatt nevelhetetlen generációval...

(Nem tudom, illi-e utalni más blogokra, de például Szegényember feleségének mamlasz férjét sosem lett volna szabad gyerekek közé engedni. Erre az a tanárnak még csak nem is látszó tárgy problémás gyerekekkel foglalkozik...)
süti beállítások módosítása