HTML

bLoge - Loge blogja

Van, akinek szüksége van arra, hogy gondolataival bombázza az embereket, és van, akinek nincs. Namost nekem van.

Friss kommentek

  • Lengyel Anna: Az benned az életben felmerült már, hogy néha valaki el is olvassa, amit írsz? Hogy Gryllus Dorka ... (2014.02.05. 22:28) Nyugalom - filmkritika
  • ikker: Az idő ismét bebizonyította, hogy Mel Gibbsonnak van igaza: index.hu/tudomany/tortenelem/2013/09/... (2013.09.12. 14:05) Apocalypto - filmkritika
  • Loge: www.sormas.hu A főoldalon köszönt a polgármester: Póczai Zoltán. Magyarország, én így szeretlek! (2012.03.07. 20:51) Kecskére a káposztát
  • TaTa86.: Hosszabban kifejtve a véleményem: archiregnum.blog.hu/2009/09/28/politikat_az_iskolakba Rövidebb... (2011.01.17. 11:10) Etikai kérdés
  • cetlizo: Az a baj, hogy ilyet napiszarra kéne tenni, ott elérné a célközönséget, csak nem értenék. (2010.05.17. 21:19) Ostoba diákok 1.

online

Gáz

2008.12.08. 12:00 Loge

Országútba kiáltott szó

Az autóvezetési morálunkból gyakorlatilag le lehet képezni az egész magyar valóságot. Sokszor azért büntetik meg az embert, mert nem tart be valami lehetetlen szabályt, sokszor azért, mert valóban hibázott, ám azokat, akik igazán súlyos dolgot követnek el, szinte semmiben sem különböztetik meg az átlagos vétkeket elkövetőktől. Arról nem is beszélve, hogy pénzzel majdnem mindent el lehet intézni.

Az elmúlt hétvége borzalmas statisztikái teszik aktuálissá az autóvezetéssel és a felelőséggel kapcsolatos gondolatokat. Három nap alatt tizenöt ember halt meg közúti baleset következtében, köztük sokan gyalogosként, ártatlanul. Nézzünk végig sorjában pár lehetséges esetet közúti balesetre, a jelenlegi gyakorlattal és néhány hozzá fűzött javaslattal!

Elsőként a hagyományos közúti balesetet ecsetelem, ahol nincs gyorshajtás, alkohol, drog, egyszerűen "csak" hibázott a vezető. Annak ellenére kezdem ezzel, hogy a statisztikák szerint ez a legritkább. Ide sorolandók a szabálytalan előzés, a rossz féktáv, figyelmetlenség, elalvás, elsőbbség meg nem adása. Az ilyen balesetek szerencsére viszonylag ritkábban követelenek emberéletet. Ha azonban megtörténik a baj, akkor a vezetőt olykor letöltendő börtönbüntetésre ítélik. Van ebben valami logika? Ettől talán feltámad a halott? Netán "megjavul" a szerencsétlen elkövető? Mitől? Jobb lesz bárkinek az élete ettől? Ha végiggondoljuk ezeket, könnyű belátni, hogy mekkora sületlenség az ilyen vétkest börtönnel büntetni. Helyette javasolnék egy gyerektartás-szerű életjáradékot az elhúnyt családjának, amit a fizetésből vonnának le.

Másodjára azokról szólnék, ahol alkohol, drog, esetleg gyorshajtás okozta a balesetet. Az ilyen esetben sincs szerintem értelme a börtönbüntetésnek, helyette a fenti megoldást javasolnám, azzal a kitétellel, hogy egy életre vegyék el az illető jogosítványát. Aki részegen halálra gázolt egy embert, az ne vezessen többet. Annak sem örülnék, ha egy gyilkos vagy egy pedofil költözne a szomszédomba, s hasonló okok miatt az ittasan, drogosan balesetet okozót sem szeretném az utakon látni többet. (Kiegészítésképpen hozzá kell fűznöm, hogy a jelenlegi zéró toleranciás feltételek nem tarthatóak ennél az elméletnél, hiszen a legkevésbé sem mindegy, hogy egy phár sört ivott meg valaki, vagy 2,8-as ezrelék van a vérében.)

A cserbenhagyásos gázolókkal, balesetet okozókkal szemben viszont a legkevésbé sem vagyok toleráns. Hibázni egy dolog. Nem elismerni a felelősséget, és nyom nélkül elhúzni a helyszínről pedig egy teljesen másik. Az ilyet nem tudom elfogani, mert ellenkezik az emberi normáimmal. Az ilyen esetben, ha előkerül az elkövető, nagyon szigorú börtönnel büntetném, természetesen a fenti szankciókon túl. Számomra az ilyen emberek gyakorlatilag gyilkosságot követnek el. Aki nem vállalja tetteinek következményét és nem viseltetik felelősséggel azért, amit elkövet, az nem alkalmas az együttélésre. (Nem ütöm le a kínálkozó, politikai vonatkozású magas labdát, mindösszesen utalnék arra, hogy az elmúlt időszakban jóval gyakrabban hallani cserbenhagyásos esetekről.)

Végül álljanak itt azok az esetek, amelyeknél zebrán, buszmegállóban, stb. gázolnak el gyalogosokat. Én nem feltétlenül tekintem egyedi kategóriának, s leginkább a másodikba sorolnám őket. E helyett sokkal inkább a jelenség okaira fókuszálnám a figyelmet. Általánossá vált, hogy -kevés kivétellel- nem tartunk be néhány közlekedési szabályt. Például a sebességkorlátozást. Erre rászoktattak minket, ha úgy tetszik, elkapatták az autósokat. Egyszerűen nem szoktuk betartani a 20-as, 30-as táblát, "mer' minek?" alapon. (Ide tartozik, hogy a közúton a felújítás óta kinthagyott 40-es, 30-as táblák logikátlanok, sürgősen be kellene venni őket, s nem vadászni azokra, akik ok nélkül nem lassítanak) Szigorúan büntetném a gyorshajtást, 30-50 ezer forinttal, súlyosabb esetben jogosítvány elvételével. Ez a logika természetesen a többi szabálysértés esetén is alkalmazandó lenne.

 

Tisztában vagyok azzal, hogy ezek utopisztikus elképzelések, s hogy mint ilyenek, valószínűleg sohasem fognak megvalósulni. Mármint Magyarországon, mert külföldön már sok helyen működnek...

 

7 komment

Címkék: közlekedés magyarország idiotizmus utópia

A bejegyzés trackback címe:

https://bloge.blog.hu/api/trackback/id/tr90810762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Scala 2008.12.08. 13:17:04

Abszolút le lehet képezni, ez annyira igaz és találó!!!
Még írok majd ide, de muszáj ebédelnem valamit! :-)

Jardin 2008.12.12. 22:02:40

Nem közlekedem autóval, és bevallom őszintén ha lehet kerülöm a közlekedés ezen formáját. Nem azért, mert nem bízok meg abban akinek az autójába beülök, hanem az úton lévők közlekedési morálját tartom annyira primtívnek hogy inkább hanyaglom. Sajnos, én már betegesen csinálom ezt (sajnos, egynél több ismerősömet veszíettem el autóbaleset miatt, ahol egyik esetben sem a hibás fél halt meg!).

A jelenlegi büntetések súlyossága annyira nulla, hogy az vérlázító. A börtönüntetés és a pénzbeli büntetést sem tartom megfelelőnek, minden esetben a jogosítvány elvételét tartanám korrektnek. Valakinek végleg, visszavonhatatlanul, valakinek félévre.

Mindenki tisztelje a másik életét az utakon, ha már a sajátját nem tiszteli!!!!

Scala 2008.12.16. 15:49:24

Nos, végre visszataláltam ide. :-)

Nehéz dió, hogy kollégám oktondi képzavarával kezdjem, mert
- van ugye a zérotolerancia elmélet (ami szerintem korlátolt, lásd kinthagyott seb. táblák)
és
- van a görögöknél sokkal jobb, mert ott annyi mindent lehet, hogy nem frusztrálják és terhelik a vezetőt a szabályok, tehát nagyon jól működik : Lóf*szt, már bocsánat. Rengeteg súlyos közúti baleset van Görögországban!

Viszont ha lenne egy súlyozása a dolgoknak, értelmes, átlátható és logikus rendszer, akár működhetne is. Volt szerencsém szaptemberben végigautózni nyugat-európa klasszikus részét (A, D, F, visszafelé Svájc is, melynek most nem jut eszembe a rövidítése, talán SUI :-), és persze H):
Benyomásaim:
- a sebességkorlátozást németeknél nem igazán tartják be, osztrákok tudják hol van a kamera, de mennek

VISZONT a franciák és svájciak a nagyon szigorú bírságolási gyakorlat miatt (pénz a helyszínen svájci frankban, kiküldött csekk és büntetőpont a franciáknál) következetesen és fegyelmezetten betartják.
Nem kicsit vicces a csecsebecse sportkocsit az autópálya külső sávjában 100km/h-val látni. :-D
Hozzátenném, ezek az autók és sofőrjeik Németo-ban élik ki magukat, de nagyon. :-D

Ausztriában vagy németeknél láttunk élőben egy roppant látványos rendőri akciót egy olasz lakókocsi leszedése a pályáról, valszeg. túl gyorsan ment a maga kategóriájában. A személyautósok ott sem zavartatták magukat, szinte letolták a rendőrt a belső sávból, nekünk enyhén ki is kerekedett a szemünk.

Viszont: a franciáknál lehet inni egy pohár bort, és ők azt hiszem kettővel is simán elindulnak, egész egyszerűen, mert a szondáztatás más (csak úgy nincs is), és azt hiszem máshogyan is esik latba. Amúgy franciáknál nagy gond volt néhány éve az idős vezetők által okozott súlyos autópályás balesetek, úgyhogy megszigorították a jogosítvány meghosszabbításának feltételeit 70 év felett. ASSZEM félévente kell menniük.

Ami pedig az itthoni állapotokat illeti: én elsősorban és hovatovább PSZCHIÁTRIAI SZIMULÁCIÓT ÉS ALAPOS TESZTET tartanék szükségesnek, mert amint közelítettünk a határhoz a visszafelé úton, brutális őszinteséggel támadott meg minket a jelenség, hogy a magyar rendszámú autók veszélyesek és primitíven agresszívek az autópályán: azaz 30 cmre beközelít és villog, amikor pedig NYILVÁNVALÓ, hogy a sűrű kamionsorba a kétsávos pályán nem fogunk (mert nem tudunk) lehúzódni. mindezt 140 km/h sebesség mellett!!! Na ez az, ami elképzelhetetlen nyugatabbra.

Bécsnél amikor egy furgon úgy gondolta, hogy túl közel követjük őt (budapesti mércével nagyon udvarias távolság), 95 km/h tempónál lehúzta az ablakot, és karját 45 másodpercig a nemzetközileg érthető kézfejmozdulattal kitartotta az aluljáróban (nem alagút, ami megy a sok úthálózatában alul; itthon nem létezik a dolog, világváros, ugye.) Röhögtünk, de észben tartottuk onnantólkezdve. :-DDD

Iszonyat hosszú lett, bocsi. :-)

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.12.17. 08:21:12

Nekem Olaszországból, Rómából vannak bőséges tapasztalataim. Mindenki azt hiszi, nagyon rosszul vezetnek, pedig épp az ellenkezője az igaz.

Gyorsan mennek, de nem annyira, hogy ne tudjanak akár satufékkel megállni, ha lelépsz akár az ÚTRA, nem csak a járdára!
Indulásnál nincs sárga. Jellemző, hogy odafigyelnek, azonnal indulnak, nem úgy, mint itthon, 10-15 másodperc elteltével.
Rengeteg a motor, amik elképesztő módon szlalomoznak, de ezt lehet előre tudni.
Sokat dudálnak, de közben halál nyugodtak. Nem úgy, mint mi: amikor dudálunk, már tekerjük izomból lefele az ablakot, hogy kurvaanyázzunk.
Előfordul, hogy koccannak (szinte minden autón vannak sérülések), de leszarják, mert tudják, hogy nem ők vannak az autóért, hanem az autó értük.

Viszont a rendőrök pont ugyanolyan tahók, mint nálunk. Náluk ők csak a közlekedéssel foglalkoznak, utálják, lenézik őket. Vannak ugyanakkor a csendőrök. Egytől-egyig válogatott, férfi szemmel is gyönyörű férfiak, elegánsak, köztiszteletnek örvendenek, van tekintélyük s gyakran utánuk fordulnak a lányok.

Scala 2008.12.17. 10:56:24

És a római csendőrök ruháját Giorgio Armani tervezte, szóval igen, én megfigyeltem, hogy nagyon ott vannak! ;-)

A leírtakkal teljesen egyetértek. Nem töltöttem olyan hosszú időt ott, mint Ti, de nekem is ez volt a benyomásom.
Viszont a nagy forgalmi zaj a belvárosban első ottlétünkkor zavart kissé, ott az Emanuel emlékmű környékén, Piazza Venezia asszem, én onnan tovább "a romok" felé. Milyen különbség, amikor vasárnap sétálóutca van. :-)
A vérnyomással kapcsolatosan teljesen igazad van, aki dudál tképpen nem ideges, és akire rádudálnak sem lesz ideges, csak arrébgurul vagy bármi.

Párizsban sincs sárga, azon csak átsuhan. Ott elég sok a lámpa, és nagyon be kell tartani a sebességet. Egészen más ott vezetni, ráadásul a hét-tizenkét sáv egymás mellett eleinte félelmetesen hat, de mivel nincs az a gyors nyomakodás, ráérez az ember a tempóra. Jövőre megyünk megint, kedves ismerősünk hív, akkor már én vezetek ott! Húúúúú. :-)))

Scala 2008.12.17. 10:57:19

jav. én is megfigyeltem
süti beállítások módosítása