HTML

bLoge - Loge blogja

Van, akinek szüksége van arra, hogy gondolataival bombázza az embereket, és van, akinek nincs. Namost nekem van.

Friss kommentek

  • Lengyel Anna: Az benned az életben felmerült már, hogy néha valaki el is olvassa, amit írsz? Hogy Gryllus Dorka ... (2014.02.05. 22:28) Nyugalom - filmkritika
  • ikker: Az idő ismét bebizonyította, hogy Mel Gibbsonnak van igaza: index.hu/tudomany/tortenelem/2013/09/... (2013.09.12. 14:05) Apocalypto - filmkritika
  • Loge: www.sormas.hu A főoldalon köszönt a polgármester: Póczai Zoltán. Magyarország, én így szeretlek! (2012.03.07. 20:51) Kecskére a káposztát
  • TaTa86.: Hosszabban kifejtve a véleményem: archiregnum.blog.hu/2009/09/28/politikat_az_iskolakba Rövidebb... (2011.01.17. 11:10) Etikai kérdés
  • cetlizo: Az a baj, hogy ilyet napiszarra kéne tenni, ott elérné a célközönséget, csak nem értenék. (2010.05.17. 21:19) Ostoba diákok 1.

online

Pusztába kiáltott szó III.

2008.12.08. 08:10 Loge

 

A matematika-oktatásról

A hazai pályának számító történelem, valamint a szintén közel álló irodalom után a távolabbi matematikát boncolgatom. Annak ellenére, hogy humán beállítottságúnak vélem magamat, szerettem a matekot, sőt, harmadik-negyedikben emelt óraszámban tanultam, központi érettségit írtam belőle, (ami -a fiatalok kedvéért- kb. a mai emelt szintnek felel meg). Így, jópár év után visszagondolva azonban megváltozott róla a véleményem.

A matematika oktatása, sok más tantárgyhoz hasonlóan számomra rejtély. Nem igazán tudtak meggyőzni arról, mi szükségem van nekem arra, hogy tízenhárom évesen tudjam, egy egysejtűnek milyen részei vannak, hol bányásznak Németországban barnakőszenet, és hogyan kell kiszámítani egy deltoid területét. Később, a gimiben ez persze csak tovább romlott, egészen addig, hogy integráltunk és deriváltunk, aminek következtében le tudtam vezetni a gömb térfogatképletét. Sag schon. A matematika, biológia, kémia, s gyakran a fizika is szánalmasan életidegen.

Gondoljunk csak bele: a matematika tantárgyból elsajátított anyagnak hányadrészét használjuk? Szerintem kb. 3-4%-át, úgy mint: összeadás, kivonás, osztás, szorzás, százalékszámítás, esetleg hatvány, gyök, szélsőséges esetben Pithagorasz tétel (életemben eddig két alkalommal használtam), esetleg valószínűség-számítás (pl. pókernél). Az összes többi felesleges információ volt. Legalább is nekem feleslegesek.

A matematika oktatásának a fő célja: a logika tanítása. Most őszintén: van aki azt hiszi, hogy ha beleverik egy gyerekbe, hogy mik a háromszög tulajdonságai, meg hogy mi a rákra jó a logaritmus, akkor logikusan fog gondolkodni? Pedig ez a tantárgy tanításának célja.

Nyilvánvaló, hogy nem kezdtem volna ebbe a posztba, ha nem lenne valamilyen javaslatom, még ha utopiszikus is. Latinnal az egyetemen találkoztam először. Megszerettem, tanultam, felvételiztem, elvégeztem. Latin szakon rengeteget kell fordítani. Majdnem minden szónak sok egymástól nagyban különböző jelentése van. Ha valaki úgy fordít klasszikus szöveget, hogy szinte minden szó új neki, akkor meg lehet vele szenvedni rendesen. Szóval, amiért ez a bekezdés itt áll: a latin fordítás, ha igényesek vagyunk, és a legjobb megoldást keressük, akkor olyan, mint egy kvázi képzeletbeli rejtvényfejtés, ahol nem írjuk be a feltételezett szót, csak miután leellenőriztük két-három másik, ennek a betűjét tartalmazó szóval.

Pl. ha az alany x, akkor állítmány lehet x1, x2, x3, x4, attól függően, hogy a tárgy melyikhez kapcsolódik, illetve melyik a legvalószínűbb a szövegkörnyezet alapján. Ellenben, ha alany y, akkor újabb hipotéziseket kell felállítanunk, s így tovább.

Hogy mi köze ennek a matematikához. Mindösszesen annyi, hogy roppant módon fejleszti a gondolkodást, és a logikát. Egy németek által elvégzett kutatás kimutatta, hogy logikusabban gondolkodnak azok, akik tanultak latint

Nem mondom, hogy matematika helyett kötelezően latint tanítsanak eztán az iskolákban, de azért mellette lehetne...

 

 

31 komment

Címkék: latin iskola matematika logika utópia

A bejegyzés trackback címe:

https://bloge.blog.hu/api/trackback/id/tr74810168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.12.08. 09:02:36

Vagy az olyan matekban nagyon tehetségteleneknek, mint pl. én tanítsák meg a "hasznos" alapokat, de rendesen. Akit meg érdekel, és affinitása is van hozzá, az tanulhassa nagyobb óraszámban.

Egyébként a két szintű érettséginek talán matekból van egyedül értelme emiatt. Az irodalmat és a történelmet meg lehet tanulni, a matekhoz érzék kell, sajátos látásmód.

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2008.12.08. 12:33:29

Csatlakozom. Én egyedül a szöveges feladatoknak látom értelmét. Az problémamegoldásnak jó, és pont ez az a része a mateknak, amit a logika felé el lehetne vinni.

A latinban is van perspektíva, már csak azért is, mert az angol nyelv igényesebb rétege szinte csak latin, vagy latinból vett szavakkal operál.

És itt kapcsolódik a témánk az irodalom, meg a történelem kapcsán boncolgatott dolgokhoz: amíg a tananyag tele van felesleges kacatokkal, nem lehet semmi újat behozni.


Egyébként ha már a behozható hasznos tárgyaknál tartunk - tudom, szubjektív vagyok - én alacsony óraszámmal behoznám a tananyagba a jogi alapoktatást. Azért az durva, hogy az érettségiző gyerek nincs tisztában a saját alapvető jogaival(1), meg mondjuk azzal, hogy a választójogával hogyan élhet. Néha a szülő sem.


(1) Jogok alatt nem azt értem, hogy joga van visszapofázni a tanárnak, meg joga van feljelenteni a tanárt; hanem azt, hogy meddig terjednek az ő alapvető emberi és állampolgári jogosítványai, és mik a kötelezettségei (!!!) a másik emberrel szemben.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.12.08. 12:56:44

Ez nagyon bölcsészes gondolatmenet volt azért...

A matematika minden természettudomány alapja. Nélküle nem volna se fizika, se kémia, se biológia. Ezek gyakorlati hasznosságát pedig igazán nem nehéz belátni.

Az más kérdés, amit Amál is ír. Hogy sajátos látásmód kell hozzá, mely sokaktól idegen. Ám ugyanígy szerintem a történelemhez és az irodalomhoz is sajátos látásmód kell. Csak sajnos az utóbbi kettőnél nehezebb tetten érni, ha valakiből ez a látásmód hiányzik.

G.d.Magister · http://laudator.blog.hu/ 2008.12.08. 12:57:03

Ez jó! :)))

Való igaz, hogy egy latin szöveg megfejtésénél nagyon sok mindenre kell figyelni, és nagyon precízen mérlegelni kell minden szó helyét, ragját, lehetséges jelentését; azt hogy mit akar mondani a szöveg írója; s hogy máshol ezt hogy mondta.

De hogy logika is kell?... nyilván, bár jó volna egy definíció a logikáról, logikus gondolkodásról, mármint hogy mit értünk ma alatta. Én úgy érzem, hogy a 13 év alatt, amióta a latint tanulom, tanítom, művelem, különösen az íráskézségem, történeti, filológiai érzékem fejlődött.

Loge, mikor írsz apádnak, a Laudatornak is ilyen jó posztokat?? És ez a poszt nem jelenhetne meg nálunk?

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.12.08. 13:01:22

Igen, a szöveges feladatokról akartam is írni, csak kimaradt. Azok valóban jók, s van némi közük az élethez.

A jogi alapoktatásra ugyanolyan szükség lenne, mint a családi gazdálkodásra, egészségügyi alapismeretekre, stb. Ehelyett a társ. ism. órákat törire használják fel, biológián meg az idegvégződésekről tanítanak, nem azt, mit tegyek, ha lázas a gyerekem.

Sok a felesleges és sok hiányzik. Egyszerűnek hangzik.

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.12.08. 13:07:32

Magister: Átrakjam egy az egybe, vagy link formájában gondolod?

Amúgy nagy az én vétkem: hónapok óta elhanyagolom az egyik kedvencemet, és a saját húsomat sütögetem. (Néha meg-meg égetve kissé).

Aug. 20-a óta érlelek néhány odaillő gondolatot. Még karácsony előtt közzé teszem őket, ha megengeded.

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.12.08. 13:10:06

Csöncsön: Igaz, hogy a matematika alapja sok más tantárgynak, de nem középiskolás szinten. Gondolj csak bele!

Ja, és nem a gyakorlati hasznát kérdőjelezem meg, hanem azt, hogy mi a ráknak kell minden érettségizőnek elméleti szintre eljutni.

A történelem és irodalom más. Az előbbi hasznos, az utóbbi élvezeteket nyújt. Legalább is elméletben. A gyakorlatban ugyanolyan sok a felesleg és aránytalan marhaság bennünk, mint a matematikában.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.12.08. 13:19:48

Őszintén szólva fogalmam sincs, hogy hogyan lehetne az oktatást jobbá tenni. És ezt úgy írom, mint egykori középiskolai tanár. Ezek az ötletek remekül hangzanak, de remekül hangzó ötletek (is) vezettek oda, hogy oktatásunk színvonala végzetes mélységekbe zuhant.

Gyakorlatilag én azt tapasztaltam, hogy nem a módszerek döntőek, és nem is a tananyag, hanem hogy a tanár és a tanulók egymásra tudnak-e hangolódni. Mert ha igen, akkor azonnal érthetővé válik, hogy a tanult anyagnak mi a gyakorlati haszna és értelme.

Szerintem jelen társadalmunkban a legfőbb probléma az, hogy nem ismerjük el, hogy létezhetnek egyáltalán értékek. Hogy például a Boyle-Mariotte-féle gáztörvény (én is nagyon utáltam!) varázslatos fölfedezés világunk működéséről. Mindenki úgy véli, hogy ő jobban tudja.

Ha azt a szemléletet sikerül átadni, hogy a tanult dolgok fontosak és lényegesek, akkor az iskola elérte célját. És nem biztos, hogy egy szöveges feladattal ezt az érzést könnyebb elérni, mint másodfokú egyenletekkel. A dolog nem ilyen egyszerű.

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.12.08. 13:49:47

Hidd el, én is csak találgatok, ahogy szerintem itt mindenki. Csak titkon remélem, hogy súg valaki Hillernek, idejön, elolvassa, és végiggondolja. :D

Nem vagyok naiv, tudom, hogy 99%-uk nem fog megvalósulni. De azért az egy százalékért érdemes ilyenekről beszélgetni.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2008.12.08. 15:24:32

Az 1% is idealisztikus.

Ahogy Csöncsön hozzászólását olvastam, rögtön az jutott eszembe, az első lépés a tanári szakma rehabilitációja kellene, hogy legyen. Észszerű lenne már a képzés megkezdése előtt kiszűrni azt, akinek nem való. Már hozzám is eljutnak olyan könyvek, amelyekben a gyermekpszichológusok (!) aggódnak a mai tanárok színvonala miatt. Nem is a tananyagra nézvést, hanem az egyéb fejlődésüket tekintve.

Aztán az sem ártana, ha nem lenne minden tanteremben más tankönyv. Tudom, hogy a centralizáltságtól mindenkinek borsódzik a háta, de az sem normális, hogy most már boldog-boldogtalan adhat ki tankönyvet. Valami egységes minimumot meg lehetne határozni központilag.

És akkor lehetnének "minimalista" osztályok olyan gyerekeknek, akik nem szeretnek sokat üldögélni, és versekkel vagy háromszögekkel szöszmötölni. Tőlük egyre kevesebb lexikális, és egyre több praktikus tudást kellene elvárni, hogy 8. után kellemesen beleilljenek egy szakiskolába, ahol aztán magas színvonalú és modern szakoktatást kapnak. Ezzel megoldódna a szakemberhiány.

A könyvmolyoknak pedig mehetne tovább egy ehhez hasonló oktatás. Így nem hemzsegne az összes egyetem a sok fölöslegesen ott tanyázó embertől, újra főleg azok járnának oda, akik tényleg oda valók.

Ezzel könnyebb lenne a harmonizáció a munkaerőpiaccal is. Mert végsősoron - ha nem is kizárólagosan - azért tanul az ember, hogy később megfelelő állása legyen.

Persze belátok két dolgot. Egyrészt ez nem túl demokratikus. Másrészt hosszabb idő alatt látszódna az eredménye, mint 4 év.

Csöncsön · http://mondataink.blog.hu 2008.12.08. 15:48:58

Szerintem nemhogy a képzés megkezdése előtt nem lehet kiszűrni, hogy ki tanárnak való, de utána sem. A tanítás ugyanis egy kommunikációs mezőben zajlik, amelynek egyik eleme sem konstans.

Értem persze, hogy mire célzol, Amál. Vannak alkatilag elvileg nem "tanárnak való" emberek. De óriási meglepetéseket is tartogathat az élet. Volt egy évfolyamtársnőm, akinek a hangját is alig lehetett hallani a szemináriumokon, olyan vékony volt és cincogó, mégis kiváló tanár lett belőle.

Minél többet tanultam pszichológiát, annál kevésbé hiszek abban, hogy használható volna az "alkalmasság" fogalma. Ahogy egyik tanárom mondta: olyan nincs, hogy valaki nem alkalmas egy munkára, csak olyan van, hogy nem tudja földolgozni a munkájából adódó konfliktusokat. Finom distinkció, de valójában hatalmas.

Az oktatás (és az iskola) problémája szerintem sokkal bonyolultabb annál, mint hogy ilyen egyszerű, drasztikus módosításokkal megoldható volna. Hovatovább talán semmi sem károsabb, mint a túl sok változtatgatás a rendszerben. (Elképzelhető, hogy a züllés igazi oka, nem is más, mint éppen ez. Az utóbbi húsz évben kb. ötször módosult drasztikusan a tanterv. Ki nem bolondulna meg ettől? És itt gyerekekről, életekről van szó.)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2008.12.08. 21:29:02

1. Aki döntés(közel)-i pozícióban van, annak nem érdeke a változás. Ezek után kár reformot várni. Illetve az utóbbi 20 év egy folyamatos reform, ezt kellene végre abbahagyni!

2. Tanárokat megszűrni még a főiskola előtt. Ez jó, ez nagyon kéne. Viszont amíg tisztességes bért nem kapnak, addig nincs presztízs sem, csak visszapofázó újgazdag kisköcsögök vannak.

3. Amikor van fizetés, és van presztízs, majd nem csak a semmi másnak nem jó hülyepicsák mennek bulizni négy évre valami noname tanárképzőbe (tényleg, minek belőlük annyi???), hanem végre az is elgondolkodik a tanításon, akit riasztott a pálya nehézsége és alulfizetettsége.

4. Leporolni ezt a sok áporodott szagú avitt baromságot, amit tanítanak, hozzányúlni (konkrétan: leölni) a szent teheneket (irodalomból Dosztojevszkij, matekból az integrálás, mindenki tudna néhány példát), és a helyükre értelmes dolgokat tenni. Ma már nem gáz, ha egy társaságban valaki nem tud Ibsen analitikus szerkesztési módszeréről félig ittas állapotban ötperces kiselőadást tartani. De gáz az, ha nem tudja folytatni az idézetet:

"Uram, a késemért jöttem."

Na, ezek a reformok kellenének, azonnal.

molaris 2008.12.09. 05:32:58

Egy tudodomány akkor igazán fejlett, ha módszereiben fel tudja használni a matematikát./Lenin/

Matamatika- sakk- stratégia, matematika- zene, matematika- költészet. Egy kis adalék a természettudományok mellé. Nekünk anno megmutatta a tanárunk egy- két zenemű matematikai permutációját.

Tóth-Takó 2008.12.11. 12:36:26

Kedves Loge!

A matematika oktatás céljai között -- mivel nem láttam, hogy írta volna valaki -- érdemes megemlíteni talán az absztrakciós készség kifejlesztését, és továbbfejlesztését is.

Ezügyben mit ad vajon az irodalom és a történelem?

tt

Tóth-Takó 2008.12.11. 12:53:34

Kedves Lesből Támadó Ruhaszárítókötél!

Az általad leírtakat továbbfejleszteném, mondjuk a fizikatanár képzésnél:

1.) Egy ideig -- mondjuk 5 évig -- nem képeznék fizikatanárt, viszont azután csak az kapna lehetőséget a tanár(tovább)képzésre, aki az ország monjuk 30 legjobb fizikusa közül való, és alkalmasnak minősül arra, hogy tanárnak képezzék.

2.) Mindeközben az így kiválogatott és kiképzett fizikatanárok fizetését úgy megemelném, hogy valóban megérje fizikatanárnak menni.

3.) Úgy vélem, hogy a szülők többsége is oda iratná be a gyekerék, ahol az ország legjobb fizikusai oktatják a fizikát.

4.) Ez már hozza azt is magával, hogy egyre többen szeretnének jól fizetett fizikatanárok lenni.

5.) Ebből a sokból könnyebb lesz ismét a legjobb 30-at kiválogatni,

6.) Ezzel kész is a ,,pozitív visszacsatolás''...

tt

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.12.11. 13:42:34

Hát nem tudom, nekem azért az absztrakciós készségemre szükségem volt, amikor értelmeztem mondjuk az Átváltozást, de mondhatnám szinte akármelyik posztmodern művet is.

Ilyetén módon, bár van igazság a mondandódban, csak egy oldalról szemléled a problémát.

Tóth-Takó 2008.12.11. 14:11:54

Kedves Loge!

,,Hát nem tudom, nekem azért az absztrakciós készségemre szükségem volt, amikor értelmeztem mondjuk az Átváltozást, de mondhatnám szinte akármelyik posztmodern művet is.''

Rendben. Mielőtt ezeket a műveket értelmezted -- amint azt említetted --, azelőtt semmi matekot nem tanultál?

Ha jól emlékszem -- de rég volt! -- az Áltvátozás nem középiskola elsős, hanem másod~ vagy harmadéves anyag? Addig nem volt matek?

(Ezzel azt próbáltam jelezni, hogy az értelmezésben esetleg a matek tanulás is segíthetett...)

,,[..] csak egy oldalról szemléled a problémát.
''

Vállalom!

tt

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2008.12.12. 12:24:35

juj

Dosztojevszkij és az integrálszámítás ..

...miér pont ezeket hoztad fel példának?

Az integrál előtti rész (már hogy a tananyagban) az számtan, és pont ott kezdődik a matematika

Arról lehet polemizálni, hogy érettségihez elég-e a számtan, de arról nem, hogy a differenciálszámítás az emberiség naaagy találmányai között is igen előkelő helyet foglal el (tudod: tűz, kerék, maghasadás ilyenek)


Dosztojevszkij, na vele meg mi a baj? Hogy orosz? Hogy nehézkes? (jakérem, viva generációnak képregényben kellene megjelentetni A kamaszt?
Kérdezz meg 100 ma élő írót (ha egyáltalán ismersz annyit:), hogy ..agrhh ..faszom
A valaha élt egyik legnagyobb íróról beszélsz ..illetve nem róla, csak a nevét emlegeted


...és éppen két olyan példát hoztál fel, ami ..faszom int fentebb


Ettől függetlenül a magyar irodalmi kánon része kellene hogy legyen Rejtő is - de nehogy már Dosztojevszkij helyett


...vagyis: igen, kurvaszar az oktatás, ha nem tudjátok megkülönböztetni a fontost a feleslegestől

juj

mefisto · http://archiregnum.blog.hu/ 2008.12.12. 20:48:36

Wow Hannibál!

Látom a vizuális megjelenítést is hozzácsaptad a retorikai hadviselés hagyományos eszköztárához. :)))))

Kopi3.14 2008.12.16. 00:41:32

Tóth-Takó 2008.12.11. 12:53:34

Szerintem a legnagyobb fizikusok menjenek csak kutatni. A következő lépcsőfokból pedig válogassuk ki a polihisztorok azon részét, akik képesek is kapcsolatot kiépíteni a gyerekkel, elmondani neki a tárgyat, s mellé a világot, van széles látásmódjuk, zenére, irodalomra, midnenre, s kommunikatívak. Valamint ezen túl nem félnek a ygerekektől, hanem kedvelik őket, és van egy kis bogaruk is, hogy szeressenek játszani. Mert a fizika első lépcsője a játék. Az autók tologatása, falhoz csapása, összeütköztetése, röptetése. A papírsárkány röptetése,repülőmodellek levegőbe emelése, szélforgók, társaik megismerése, rájukcsodálkozás. Hópelyhekre tekintés- bár az erősen matematika is.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél 2008.12.08. 21:29:02

De gáz az, ha nem tudja folytatni az idézetet:

"Uram, a késemért jöttem."

Elég sokat ovlastam, de eme mondatal nem akadtam össze. és egyáltalán nem szégyellem. Valami nem ismerésétőlmég nem leszek kevesebb, vagy aslóbbrendű ember.

Loge, te meg asszem megkaptad már a magadét ezért a cikkért Magisternél, vagyis azt már nem véleményezem. :)

Tóth-Takó 2008.12.16. 02:12:29

Kedves Kopi3.14! (,,Kopipi'')

,,A következő lépcsőfokból pedig válogassuk ki a polihisztorok azon részét, akik képesek is kapcsolatot kiépíteni a gyerekkel, elmondani neki a tárgyat, s mellé a világot, van széles látásmódjuk, zenére, irodalomra, midnenre, s kommunikatívak. Valamint ezen túl nem félnek a ygerekektől, hanem kedvelik őket, és van egy kis bogaruk is, hogy szeressenek játszani.''

Ezt én így fogalmaztam meg:
,,[...] és alkalmasnak minősül arra, hogy tanárnak képezzék. [...]''

Sajnálod a gyerekektől a fizikát (kémiát, matekot, s.í.t.) legjobban tudókat, mint tanárokat?

tt

P.S. Csak, hogy a forrást is el tudd olvasni:
,,--Uram, a késemért jöttem.
-- Hol hagyta?
-- Valami matrózban.''
(Rejtó Jenő: Piszkos Fred a kapitány.)

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.12.16. 07:49:40

Tóth-Takó: szerintem abban sántít az álláspontod, hogy azt feltételezed, a jó kutatók automatikusan jó tanárok. Én az egyetemen nagyon gyakran találkoztam az ellenkezőjével.

Kopi3.14 2008.12.16. 11:21:44

Tóth-Takó 2008.12.16. 02:12:29

Igen, sajnalom a legjobb szakmai tudasu embereket a diakoktol, gyerekektol. Tarsadalmi szempontbol az o munkajuk hasznosabb valami teljesen elvont alapkutatasban, kutatasban. Ugyis midnig akadnak kollegaik, akik kevesbe okosak, es nem is vegig vannak ott egyes kutatasokban. Oket kell befogni egyetemre oktatni, hogy naprakesz tudast adjanak at. Altalanos iskolaba, meg kozepiskolaba sem kell pl a relativitaselmelet tokeletes ismerete, a Higgs bozonrol sem muszaj nagyesszet prezentalnia a tanarnak, ellenben a tenyleges atfogo kepet ismernie kell. Es egy gyerekek koze kerulo tanarnak bizony kulonosen fizikai oktatas teren gyereknek kell lennie. Hogy lelkesedjen mindenfele hulye kiserletekert, ne csak az unalmas vegezzuk igy a ksierletet es akkor ezt kapjuk elvet kovess.e Lassuk mi van akkor, ha maskeppen muveljuk, mast csinalunk, belenyulunk a rendszerbe. Vagyis jatszani is engedd. A tanart is, a gyereket is.Kemiaban ugyanigy. Ne csak koynvbol tanulja mar meg a gyerek mit jelent egy-egy anyag oxidaciojanal a szin, hanem tegye langba, egesse el a femport. Mert a diak nem a konyvbol fogja megtanulni a vilagot, hanem a jatekbol. Vegyunk izglamasabb dolgokat, matekhoz kotve. Pafranylevel, felhok, hopelyhek formaja. Es akkor a Koch hopehely, mint olyan. Majd kicsit absztraktra vonva sierpinski haromszog, ahonnan lehet atlepni a Mandelbrot es a julia halmazra. Ezeket csak koynvbol nem fogja megerteni egy diak sem, ha nem latja a formakat, a hatargorbe tancat a monitoron, es nem probalkozhat meg razoomolni, meg, meg, meg... Vagy a mobius szalagok sajatossagai, jateka. Esetleg modnhatom, hogy fraktalok beepitease, beepulese a sorozatokba-Fibonacci. Az eukllideszi geometria sajatossagai, korlatai. A kulonbozo matematikai szepsegek termeszetben elofordulasa. Erdos munkassaganak par meglatasa, primszamok teren, ami meg csak jatekok szintjen is uzemel.(matematikai jatek). Vagy a matematika azon szepsege, hogy egy kerdesre tobbfelekeppen is megadhato ugyanaz a valasz, amit nem szabadna elfojtani az oktatasban. Ehhez midnhez kell egy olyan tanar, aki jatekos, meg megvan benne a vilagra ujra es ujra racsodalkozas kepessege, es gyermeki orome. Na a legnagyobb koponyak altalaban mar nem a vilagra csodalkoznak igy ra, hanem csak egyes szukebb teruletekre. Amik a vilagtol "kisse el is tavolodtak", mar ha a hetkopznapi elet vilagat tekintjuk.

NickyOnline 2008.12.16. 13:56:01

A matekot és a latint mindig hasonlónak találtam. :)


Tóth-Takó 2008.12.11. 12:36:26

"We don't read and write poetry because it's cute. We read and write poetry because we are members of the human race." :)

Tóth-Takó 2008.12.16. 17:35:25

Kedves Loge!

,,Tóth-Takó: szerintem abban sántít az álláspontod, hogy azt feltételezed, a jó kutatók automatikusan jó tanárok. Én az egyetemen nagyon gyakran találkoztam az ellenkezőjével.''

Nem, nem, nem!

Érdemes ismét elolvasni amit írtam.

Én azt írtam, hogy pl. a fizikatanárokat a legjobb fizikusok közül lenne érdemes kiválogatni, akikben van -- bizonyítható -- tanári tehetség.

tt

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2008.12.17. 08:09:40

OK, így már más.

Ugyanakkor meg vagyok róla győződve, hogy az igazán jó fizikusok között nagyon-nagyon kevés a tanításra alkalmas emberke.

Mellesleg az egész reál- és term. tud.oktatásnak ez a rákfenéje. Az t.i., hogy a tanárok sokszor nem tudják kifejezni magukat, szinte nem tudnak ép mondatokban beszélni.
(Persze elképzelhető, hogy csak engem vetett össze a sors ilyen tanárokkal.)

Scala 2008.12.17. 11:52:02

Loge, Igazad van, amit legutóbbi kommentedben a fizika oktatókról írtál. De ez a képzés egyoldalúságának is köszönhető.
És ha az irodalomtanárt kérdezed, csak ööööözne a fizikával kapcs. De legalább, ő tud beszélni.

Én gyakorló iskolákba jártam, már álatlánosba is, és döbbenetes volt a természettud-i tárgyak kapcsán, hogy milyen orgánummal, kommunikációs kvalitásokkal rendelkeztek a végzős tanárok.
Bár szerintem a matematikára ez kevésbé igaz, ott sok pozitív példával találkoztam, de a többi reál tárgynál nekem is ez volt a tapasztalatom.

Mindettől függetlenül, nekem szent meggyőződésem, hogy az ember bármire képes, bármilyen életkorban /;-)/, csak két dologra an szükség:
- saját /pszichés/ blokkok legyőzése
- szabadidő az elmélyülésre és gyakorlásra abban, amiben változni, fejlődni, lesajátítani szeretne.

Sok érdekes példa van, és szociológusok már foglalkoznak is a témával, hogy olyan szerencsés országokban, ahol a nyugdíjasévek nem a nyomort és nélkülözést jelentik, hanem tisztességes életszínvonalat sok szabadidővel, milyen új képességeket, soha nem tapasztalt ügyességet fejlesztenek ki magukban az emberek.
A 73 éves úszóbajnok öregúrról biztosan hallottatok. (Hetvenévesen kezdte!)
Ezért fogok én ötvenésvesen síelni megtanulni. :-D
Na jó, lehet 35.

Scala 2008.12.17. 11:53:31

Hetvenévesen pedig asszem ejtőernyőzni fogok! :-D

Tóth-Takó 2008.12.19. 00:48:56

Kedves Loge!

,,Mellesleg az egész reál- és term. tud.oktatásnak ez a rákfenéje. Az t.i., hogy a tanárok sokszor nem tudják kifejezni magukat, szinte nem tudnak ép mondatokban beszélni.
(Persze elképzelhető, hogy csak engem vetett össze a sors ilyen tanárokkal.) ''

Visszakérdezek: melyik területe az, az általános ill. középiskolai oktatásnak, amely -- gondolom más célokkal együtt -- a szóbeli ill. írásbeli önkifejezést is a zászlójára tűzi? Nem a magyar nyelv és iroralom, mint tantárgy?

Nem lehet, hogy ez utóbbin is lehetne (kellene!) javítani, s ezáltal a reáloldal kifejezőkészsége is javulna, hiszen ők is ,,képződnek'' valahol, ahol magyart tanítanak nekik?

Mondjuk az, hogy valaki nem tudja kifejezni magát értelmesen (akár szóban, vagy írásban), tapasztalatom szerint nem csak a reál oktatási oldalra igaz. Én ezt sajnos máshol is tapasztaltam/tapasztalom.

tt

_Epikurosz_ 2009.01.12. 15:08:49

Matekos osztályban borzalmasan elhanyagolják a magyartanítást. Az enyémben biztosan így volt. Utána meg olvassa az ember, hogy pl. Harsányi milyen jól fogalmazott (mármint olvassa a cikkeit). Az irigység megesz, komolyan mondom! És egyébként pont ezért kéne a természettudósoknak beiktatni 1 kis latint. Megtanulnának tőle magyarul...
Hogy lássuk, miről is van szó (vigyázat, angol!):
www.claremontmckenna.edu/math/moneill/Math188/papers/harsanyi3.pdf
Üdv: E.
süti beállítások módosítása