HTML

bLoge - Loge blogja

Van, akinek szüksége van arra, hogy gondolataival bombázza az embereket, és van, akinek nincs. Namost nekem van.

Friss kommentek

  • Lengyel Anna: Az benned az életben felmerült már, hogy néha valaki el is olvassa, amit írsz? Hogy Gryllus Dorka ... (2014.02.05. 22:28) Nyugalom - filmkritika
  • ikker: Az idő ismét bebizonyította, hogy Mel Gibbsonnak van igaza: index.hu/tudomany/tortenelem/2013/09/... (2013.09.12. 14:05) Apocalypto - filmkritika
  • Loge: www.sormas.hu A főoldalon köszönt a polgármester: Póczai Zoltán. Magyarország, én így szeretlek! (2012.03.07. 20:51) Kecskére a káposztát
  • TaTa86.: Hosszabban kifejtve a véleményem: archiregnum.blog.hu/2009/09/28/politikat_az_iskolakba Rövidebb... (2011.01.17. 11:10) Etikai kérdés
  • cetlizo: Az a baj, hogy ilyet napiszarra kéne tenni, ott elérné a célközönséget, csak nem értenék. (2010.05.17. 21:19) Ostoba diákok 1.

online

Kékszakállú

2009.07.09. 08:58 Loge

 

És mindég is éjjel lesz már...

"Hol a színpad:
kint-e vagy bent"

Mindenki számára vannak olyan alkotások, amelyek valamilyen szempontból közelebb állnak a szívéhez. Ezek a művek, akár könyvekre, akár komoly- vagy könnyűzenére, akár festményre vagy szoborra gondolunk,valamiféle érzelmi többlettel bírnak a többihez képest. Számomra  ilyen kivételezett helyzetben van a komolyzene világából Wagner, Mahler: Vádorlegénydalok és a Kékszakállú Bartóktól. Ez utóbb kapcsán írnék néhány gondolatot.

   Előre leszögezem véleményemet: Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operája a magyar szellem csúcsterméke, felülmúlni aligha fogják. Világszínvonalú, széles körben ismert és ismerhető (ellentétben az irodalmárainkkal), számos magyar népzenei motívumot tartalmaz, ami kirántja a globalizált művészetből és magyarrá teszi, és nem utolsósorban olyan mondanivalót hordoz, ami örök, s amin újra és újra el lehet töprengeni.

   A férfi lélek rejtelmeit taglaló operát Bartók 1911-ben, harminc évesen írta meg, ám bemutatója csak 1918-ban volt. A szövegkönyvet Bauer Herbert, ismertebb nevén Balázs Béla írta, aki ekkor húszonéves volt. (Azért hangsúlyozom az életkorokat, mert mindmáig hihetetlen a számomra, hogy ennyire jól ismerje valaki a lelket, s ezt ilyen tökéletesen szavakba, ill. zenébe tudja foglalni.) Érdekes kapcsolódás az előző, A hullám című filmről szóló poszt témájával, hogy Balázs Béla, noha erősen baloldali beállítottságú volt, szerelmi viszonyt folytatott Leni Riefenstahllal, Hitler progpagandafilmesével, a Triumph des Willens alkotójával.

   Az opera valós síkon zajló tartalma a Wikipedia nagyívű bejegyzésének szerzője szerint: "rendkívül egyszerű és unalmas". Új asszony érkezik a várba, s sorra fedezi fel a különböző szobákat a fegyveresháztól a könnyek taváig, majd végül nem bír a kíváncsiságával, s a herceg a hetedik ajtó fedte szobába zárja, a korábbi asszonyai közé. Ha végiggondoljuk, valóban szimpla, de ettől még az unalmas és egyszerű jelzők gyalázatosak. Idézzük csak fel néhány nagyívű alkotás történetét! A herceg találkozik apja szellemével majd megöli a trónbitorlót. A próféta ráébred arra, hogy szenved a népe és új hazába vezeti őket. Egy férfi Velencébe utazik, beleszeret egy kisfiúba, aztán meghal. Krúdy összes, Márai összes, Thomas Mann összes, hogy az impresszionista alkotásokról ne is beszéljek. Ezekből a túlzó példákból talán látható, hogy általában nem a történet tesz naggyá egy-egy művet, hanem az, ahogy azt megalkotják.

   A mű lényege természetesen nem a külső, hanem a párhuzamosan futó belső síkon van: a herceg vára a lelkének, jellemének egy-egy aspektusát tárja elénk: az erős, agresszív férfitől a könnyező emberig. A cím szintén erre utal, a lényeg a külső várként megjelenő lélek. Zseniálisan megalkotott a folyamat, amely azt ábrázolja, hogyan engedi magához közel a férfi a nőt. Az erőtől, hatalomtól a szépségen és gazdagságon át a könnyekig. Az utolsó szobában, a lelke legmélyén az összes korábbi szerelmei élnek. Élnek. Nem felejti el őket soha, hiszen:

"Mindig voltak, mindig élnek.
Sok kincsemet ők gyűjtötték,
Virágaim ők öntözték,
birodalmam növesztették,
övék minden, minden, minden."

   Szükséges a férfi számára a lélek egy aprócska szegmense, amit csak önmaga ismerhet, olyan apró titkok, szerelmek, amelyek nem befolyásolják, nem befolyásolhatják az életét, de amelyek ettől függetlenül részét képezik. Ezt a felismerést ilyen tökéletes formába önteni maga a zsenialitás.

   Van azonban a műnek egy komoly hátránya is, amiről nem igazán szoktak beszélni az elemzők: igen magas szintű zenei műveltség szükséges ahhoz, hogy értékelni tudjuk az operát. Bartók művészetére amúgy sem fülbemászó, könnyed dallamok jellemzőek. Nem egy Csajkovszkij, Mozart, Grieg, Debussy vagy Chopin, akik első hallásra szerethetőek. Komoly munka kell ahhoz, hogy értékelni tudjuk a darabjait, ám mindenképpen megéri a fáradozást, mert olyan kincsekre lelhetünk benne, amelyek nemtől, kortól, anyagi állapottól és politikai viszonyoktól függetlenül mindig értékelhetőek.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bloge.blog.hu/api/trackback/id/tr101235744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Reckl_Amál · http://recklamal.blog.hu 2009.07.09. 11:27:36

Én is pont a napokban gondolkodtam azon, kéne írni kicsit a Kékszakállúról, mert nekem is nagy kedvencem, pont azért, mert tökéletes és nagyon mély.
És az is teljesen igaz, hogy nem könnyű zeneileg, sokáig tartott, mire találtam magamnak olyan részeket, amelyekre azt mondom, zeneileg is szeretem. (Volt egy ilyen szlogen - szerintem minden idők legjobb reklámszlogenje - "Tanulja meg szeretni a tonikot!" Hát igen, a tonik elsőre keserű, furcsa utóíze van, de megéri hozzászokni.) Viszont a történet mindig lenyűgözött! Gyerekként a sejtelmességét szerettem, a pszichológiai aspektus pedig idővel egyre inkább kibontakozott. Nem kell mindent tudni a másikról, és nem is kell mindent elmondani.

Ami viszont egy ideje foglalkoztat, az az, hogy a herceg miért nem tudja megakadályozni az ajtók nyitogatását. Avagy ez a sorsa annak, aki nem képes egy kapcsolatban az elején tisztázni a "szabályokat"?

Ami az egyszerűség = unalmas megítélést illeti, az természetesen téves. A legjobb művek általában egy mondatban összefoglalhatóak. Az ám a bravúr, ha egy gondolatot valaki annyi színben be tud mutatni, hogy az egy teljes mű! Össze-vissza locsogni bárki tud! De a lényeget alaposan körbejárni, na az már a művészet!

Loge · http://bloge.blog.hu/ 2009.07.09. 12:57:09

Nem arról van szó, hogy a herceg meg akarná akadályozni az ajtók kinyitását, sőt! Az első ajtókat ő nyitja meg, s egyáltalán nem bánja, hogy Judit mögéjük néz.
A második után, amikor Judit felindulásában ki akarja nyitni az összes ajtót, figyelmezteti őt a herceg, hogy nem kéne. Aztán odaad neki további három kulcsot:

KÉKSZAKÁLLÚ
Adok neked három kulcsot.
Látni fogsz, de sohse kérdezz.
Akármit látsz, sohse kérdezz !

JUDIT
Add ide a három kulcsot!

KÉKSZAKÁLLÚ
Mért álltál meg? Mért nem nyitod?

JUDIT
Kezem a zárt nem találja.

KÉKSZAKÁLLÚ
Judit, ne félj, most már mindegy.

Itt látszik, hogy tulajdonképpen már lemondott Juditról, s valószínűleg ezért hagyja, hogy tegyen amit akar.

A könnyek tavának a kulcsát már így adja oda:
KÉKSZAKÁLLÚ
Adok neked még egy kulcsot.

(Persze ehhez kell hallani a zenét is!) Egyébként itt figyelmezteti Juditot arra, hogy az indoka, miszerint "hogy derüljön a várad" idejét múlt, mert "nem lesz fényesebb már" a vár. S nem mellesleg a vár másodjára is felsóhajt.

Az utolsó kulcs pedig a herceg legszörnyűbb, ám titkon régóta sejtett csalódásának manifesztációja.

Talán azért nem akadályozza meg, mert ilyen asszonnyal, aki nem bír a természetének gátat szabni, nem akar élni. Talán.
süti beállítások módosítása